by George Tcankoff

   

 WORLD OF MODELS

         

virtual exhibition

   
 

Home

Galleries


Articles


Contacts

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Историята на софийския трамвай

Георги Александров

Историята започва от 01.12.1898 г., когато Общината отдава на концесия построяването на трамвайна линия на френското дружество “Марсилия” и анонимното белгийско дружество ”Електрически трамвай”.

На 01.01.1901 г. е открито движението на трамваи в София с 25 мотриси и 10 ремаркета: двуосни, с дървена каросерия. Имало е  шест маршрута с дължина 23 км. и единичен коловоз:
 

1 линия - Гарата - Граф Игнатиев

2 линия - Лъвов (Шарен) мост - Патриарх Евтимий

3 линия - ул. Брегалница - Ветеринарна лечебница

4 линия - пл. Бански - Орлов мост

5 линия - пл. Македония - Орлов мост

6 линия - пл. Света Неделя - Княжево
 

До 1903 г. са доставени  три мотриса и шест ремаркета, а в следващите пет години още 14 ремаркета. През 1908 г. са внесени 18 нови мотриси. Между тях са първите 6- осни мотрисиЦепелини, обслужвали повече от половин век столичния транспорт - последната мотриса е бракувана през 1966г.

През 1916 г. общината започва процедура за отнемането на правата по експлоатацията от белгийското дружество. Тази процедура продължава до 18.02.1927 г.

Междувременно през 1924 г. се закупуват 30 нови мотриси и ремаркета Сименс. През 1928 г. се доставят 15 броя двуосни трамвайни мотриси  “ВВС и 10 броя Шарлероа. През 1931 се доставят 15 броя МАН-АЕГ,  а през 1935 - 12 мотриси  "МАН-Сименс" и 12 ремаркета Юрдиген и Вегман, известни още като Лодка. През 1938 са доставени  12 мотриси Бреда (Италия) – това е и последният внос.

През 1931 под ръководството на инж. Кардалев започва производство на ремаркета - 12 бр., като се използва здрава  ходова част от бракувани мотриси. Тези ремаркета са известни като Кардалевите ремаркета.

През 1936 година се появяват първите 6 мотриси ДТО. Шаситата са стари, но всичко останало е ново.

След войната и градския транспорт не е в добро състояние - много от мотрисите са повредени или унищожени.

До 1959 са изработени в работилницата на Дирекция на Транспорта и Осветлението (ДТО) 155 мотриси ДТО и Република – първият изцяло български трамвай.

През 1959 са произведени мотриси и ремаркета Комсомолец .

През 1961 се изработват мотрисиКосмонавт - първите съчленени, 6 осни трамваи.

През 1965 година започва производството на нов тип трамваи - София 65” - едносъчленен, 6-осен. На тяхна база през 1970 година започва производството на двойносъчленените мотриси София 70, които бяха експлоатирани до 2003 година. (Моето лично мнение е, че това е най-успешната произведена мотриса, с най-здрава каросерия) От моделСофия 65 са произведени 97 мотриси с инв. № 801-897. Производството продължава през годините и са произведени още  76   мотриси с № 601-676. Произведените мотриси от cерия София 70” са 69, с номера 730-799. Впоследствие се произвеждат още 111 с № 101 –211.

През 1979 година е пусната в експлоатация мотрисата София 100 – серия 400 . През 1981 по случай 1300-годишнината на българска държава на тяхна база се произвежда  "България 1300" – двойносъчленен.

През 1985 г. на базата на София 100е произведен Т6М-700 с инв. № 701, който е пуснат в експлоатация през 1986 г. Трамваят е c карданно задвижване и обезшумени двигатели и ходова част. От този модел са произведени общо 54 мотриси с № 701-725, 801-825 и 828-831, а след 1988 г. започва производството на Т6М-700М които се различават само по външен вид от предшественика си Т6М-700. Мотрисите са с № 726, 727, 728 и 729. Тези мотриси са с недобър външен вид  и купето на следващите "Т6М-700М" е преработено. Последните "Т6М-700М" са с инвентарни номера 826, 827, 832... до 863. През 1987 г. са произведени  25 броя мотриси за нормално междурелсие Т6МД-1000 с № 4001-4025.

През 1989 г. са внесени 40 броя  чешки мотриси Т6В5 - 1435 мм., като с този внос се преустановява експлоатацията на  “Т6МД-1000” - използвани само две години.

През 1991 г .е произведен един двойносъчленен  “Т8М-900 с №900 след което е преустановено производството на мотриси.

През 1991  са внесени 40 броя чешки мотрисиТ6А2 - 1009 мм. с № 2001-2040.

През 1995 са внесени 29 броя мотриси Дюваг, втора употреба - 12 бр. четириосни с 9 ремаркета, 10 бр.шестосни едносъчленени и 7 бр. двойносъчленени. Тези мотриси са за нуждите на линия №22.

През 1999 са внесени два броя T4D от град Хале, Германия.

През 1998 г. започва модернизирането на Т6М-700М ,като им се добавя средна секция. От Декември 1999 г. Започва “реновиране” на  Т6М-700М и превръщането им в “Т8М-800М”, като това включва разглобяване до скелет и подмяна на всички възли и агрегати и добавяне на средна секция с нисък под - "Т8М-900" с № 909, 916-938.

През януари 2000 бяха внесени 16   броя T4D, като един от тях е за части.

През Април 2000 г. бяха пуснати в експлоатация 17 броя чешки мотриси "Т6А2-БГ" с № 2041-2057 , като 2055 се движи единичен а останалите по два обслужват  9 линия.

През годините поради лошата си конструкция на някои мотриси от серииСофия-100 и на мотрисите то серииТ6М-700 и Т6М-700М е подсилена средна част. Изградена е т. н. арка, която подсилва купето.

През 2000 г. е построен  т. нар. "пендел" (мотриса 503). При строежа е използвана част от стара конструкция от същия модел, произведена в края на 80-те години, но поради технически причини експлоатирана за кратко. Функцията на мотрисата "пендел" е да се движи в един коловоз и в двете посоки при ремонт на линията. През останалото време се използва като обикновен трамвай и се движи по линя №1.

Справка за мотрисите
обслужващи в момента линиите на
Трамваен транспорт София

  1България 1300 , Т8М-900 и Т8М-900 с частично нисък под      

  2.  T6M-700 ( до 03.2004 г. - Т6А2, а до скоро - София-100)

  3.  Т6М-700

  5.  България 1300 (до 10.2003 - София 70)

  6.  Т6М-700

  7.  Т8М-900 с частично нисък под

  8.  Т4D

  9.  Т6А2 и Т6А2-БГ

10.  София –100

11.  София –100

12.  Т6М-700

14.  Т6А2

18.  Т6А2 и Т6А2-БГ-1 бр. № 2055

19.  Т6М-700

20.  Т6В5

22.  Дюваг и 1бр. Т6МД-1000 – реновиран с изцяло нов тип задвижване и управление (№4027)
 


Използвана литература:

“От велосипеда до метрото”

“ 100 години градски транспорт в София”
 

снимки: г-н Мариян Костадинов